mandag den 4. november 2013

Familieforøgelse


Vi står overfor familieforøgelse herhjemme, måske har nogen af jer fulgt med på instagram, i så fald ved i det allerede, men beslutningen blev taget for længe siden. To små søde rotter flytter hjem til os på søndag, og vi glæder os helt vildt! Tamrotten er et skønt skønt kæledyr, og i særdeleshed til børn. Jeg har selv haft rotter før, så jeg ved alt om hvad vi går ind til - en ny stor glæde i hverdagen. 
Efter Svea's død har savnet efter et kæledyr været stort og især hos Mynthe, eller savn og savn, det er nok mere en form for tomrum hun har følt, vi har indimellem snakket til Svea som jo ligger fint og godt ude i haven. 
Jeg er af den holdning, at alle børn, der selv viser interessen, bør vokse op med et kæledyr og det ansvar der følger med, som på længere sigt, kan gavne dem i livet. Jeg er altid vokset op med dyr omkring mig, mange forskellige slags endda, og i en alder af 3-4 år fik jeg min første kanin, og siden Holger, har jeg haft et utal af skønne kæledyr, pauserne imellem har været korte, et liv uden kæledyr er simpelthen ikke mig. 

Jeg har fra starten sagt at vi ikke skal have flere hamstre, de er sgu' for kedelige og hvor god og sød Svea end var, så er det lidt unormalt at de bliver SÅ tamme og medgørlige som hun var (jeg har haft rigtig rigtig mange hamtre!) Vi vil alle gerne have en kat, men det duer bare ikke i en lejlighed - ingen af os kan skifte en kattebakke og vi elsker at have åbne vinduer, så katten må vente til vi engang får en have! 
Så begyndte Mynthe at snakke om en kanin, jeg elsker kaniner og har selv haft et par stykker - men en kanin hører slet ikke til i en lejlighed hvis du spørger mig, en bur de ikke kan løbe frit i giver dem dårlig ryg og et kedeligt liv, ej.. de skal på græs! Nå, en ilder? Det har jeg også haft, min fantastiske Lillemand, jeg får aldrig én som ham igen og det ansvar der følger med er lige så krævende som en hund, så det siger vi nej tak til. 
Hvad så? Ja - så blev det til rotter, et virkelig godt og børnevenligt kæledyr med en skøn mentalitet. De kan gøres utrolig tamme og bedst af alt også renlige, så det er win win for os alle. Rotter er flokdyr og trives bedst i flok, meeeeen.. vi starter nu altså bare med to. Nemlig Bum og Belle, to tøser. Vi har fulgt dem hele vejen fra mors mave og til de nu er 6 uger gamle, en super oplevelse især for Mynthe at være med til. Nye billeder hver uge, og vi har læst og fortalt. Hun har været med til at købe ting ind og indrette bur, så nu er vi snart helt klar til vores små prinsesser flytter ind. 


Dette er Bum
Dette er Belle, Mynthes rotte



Image and video hosting by TinyPic

8 kommentarer:

  1. hihi hvor er de søde ;) OG kun fordi de er kælerotter!

    // Rikke //

    SvarSlet
    Svar
    1. Heh.. Ja sådan er det vidst mange der har det ;-)

      Slet
  2. Hvor er de søde, har selv haft flere tamrotter og de bare rigtig gode som kæledyr, de er mega kloge og snaksalige :-) Held og lykke med dem :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak, vi glæder os rigtig meget :-)

      Slet
  3. de er nuttede, men halerne.................

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja halerne er ikke alt for lækre, men man vænner sig nu faktisk hurtigt til dem.
      Men nej, det er absolut ikke pga halerne vi har valgt dem :-P

      Slet
  4. De ser virkelig skønne ud :)
    Jeg har ikke selv tænkt på rotter som kæledyr, men jeg er da enig med dig i betragtningerne om hamstre, kaniner osv.
    Ville en kælerotte være et godt førstegangsdyr til en pige på snart 10?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte,
      Mange ved det faktisk heller ikke, men ja - de er fantastiske som kæledyr, især også til børn. Mange har svært ved halen, men allerede efter 1. dag har du glemt alt om den! Rotter er utrolig legesyge, kælne og nusseglade så du får hele pakken på en gang. De kan både løbe efter legetøj men også sidde med i sofaen og nyde at blive nusset bag øret. Du kan gøre dem super tamme, lære dem tricks og tilmed renlige med en kattebakke, hvis man tager sig tiden selvfølgelig.
      Dog skal du helst have minimum to af gangen da de er flokdyr, (hunnerne siges at være de mest legesyge og hannerne de mest kælne - det kommer dog an på rotten! - hannerne har nogle mindre tiltagende testikler, heh.. derfor vi har valgt piger).
      - Og vil jeg til hver en tid anbefale at købe hos en opdrætter fremfor i en dyrehandel.. Hos en opdrætter kommer ungerne i hænder hver dag og er derfor allerede igang med at blive gjort søde og tamme :-)
      Skriv endelig hvis du har nogen spørgsmål.

      Slet

Jeg elsker alle jeres søde kommentarer, og forsøger så vidt muligt at svare på hver enkelt men det tager måske lidt tid. Om ikke andet, læser jeg dem alle og sætter virkelig pris på at I har lyst til at kommentere - TAK :D