torsdag den 21. august 2014

Jeg er træt, træt af vores danske sygdomssystem!

Billede: StineStregen

På forhånd undskyld for en masse brok og grimme ord - jeg trængte! 
Det er altså helt okay hvis du ikke gider læse med idag, jeg lover at jeg er lidt mere positiv imorgen, forhåbentlig allerede senere. 

Idag er en lidt mærkelig dag! Altså sådan på både godt og ondt, selvom jeg dog lige nu synes det hele stinker og har lyst til at løbe min vej, langt langt væk.
Jeg sidder og venter, venter på at en dame sendt fra kommunen, kommer hjem til mig for at se på imens jeg henholdsvis støvsuger og laver mad. Endnu et led på vejen til fleksjob bevillig. Jeg synes det er åndsvagt og pisse hamrende ydmygende, men samtidig kan jeg også godt forstå det, for ja, der er mange i vores system der forsøger at snyde, men helt ærligt! Jeg har 5 forskellige speciallægeerklæringer, været til lægen hver 3. uge de sidte 4 år og har efterhånden en del diagnoser at rykke med. Jeg har netop endt en hård arbejds prøvning, hvor jeg ligeledes havde en dame ude for at se på imens jeg arbejde. Det er SÅ grænseoverskridende og ydmygende. Og idag så, værst af alt, i mit eget hjem, hvor jeg nok også har de største udfordringer. Puhhh! Det er blandt andet en ergoterapeut der skal kigge på mig, opgaverne var der mange at vælge imellem, deres "tests" som de kalder dem, jeg skal udfordres i noget jeg godt kan, men noget der volder mig stor besvær og mange smerter. Fedt, og mig som er en nød til at sige fra! MEN, det er jeg ved at lære.

Behøver jeg at sige jeg glæder mig til det er overstået?
Jeg rykker selv for tingene, jeg gider ikke bare være en brik i deres system længere, og da slet ikke fordi jeg rent faktisk har et job der venter på mig - HVIS jeg altså bliver bevilliget til fleksjob, nej nej, vores system er nemlig så skide fantastisk at jeg ikke er sikker på hvor jeg ender. Meningen med alt dette er at jeg i sidste ende skal have min sag for et "dommer panel" af forskellige eksperter der skal afgøre min skæbne. -  Ingen hemmelighed at jeg selv ønsker OG desuden mener at fleksjob er det helt rette for mig. Men måske mener de noget andet? Jeg kan risikerer at blive placeret i et ressourceforløb, hvis de ikke mener jeg er afklaret nok i forhold til sygdom og kunnen, jeg kan også risikerer at de mener jeg skal have en ny uddannelse, måske endnu en arbejdsprøvning eller noget helt andet. Mulighederne er desværre mange, men for mig er det kun fleksjob der giver mening. Jeg har lægens ord for at jeg ikke ville kunne varetage en ny uddannelse, og desuden, en ny uddannelse gør mig jo ikke mere arbejdsdygtig - mit hoved fejler jo ingenting, det er kroppen der er træt og gør ondt. Dét kan ikke helbredes og bliver ikke bedre, så hvorfor et ressourceforløb? Arhg altså, der er så mange ting jeg ikke forstår i vores system! Og tænk sig engang at det er mig, MIG, der skal sætte alting igang, mig der ringer og rykker for møder og aftaler for at der rent faktisk sker noget? Jeg bliver snart bims. Hold nu kæft hvor jeg håber at alt dette fører til noget positivt og at jeg inden længe kan blive min egen herre, med et job i det omfang jeg kan klare og ikke mindst, en indtægt - For DÉT er nemlig tiltrængt!

Image and video hosting by TinyPic

3 kommentarer:

  1. Jeg forstår heller ikke dette tåbelige system. Men jeg krydser fingre for at det vil lykkedes til sidst, og falde ud til din fordel. God dag

    SvarSlet
  2. Det er simpelthen for langt ude ! Det er lige ved at man bliver mere syg i det system.
    Jeg er også fleksjobber, men ledig og jeg bliver også kastet rundt til afklaringer, resourceforløb, jobsøgningskurser og utallige møder på Jobcentret. Jeg ønsker bare at få et arbejde og leve helt almindeligt, uden konstant at blive mistænkelig gjort. For selvom jeg er visiteret til fleksjob stilles der stadig spørgsmålstegn ved mine diagnoser.
    Jeg føler virkelig mig dig og er enig med dig i at systemet til tider er en kamp i strid modvind.

    SvarSlet
  3. Der er mange trælse ting i systemet... Håber at du får den ønskede afgørelse, og snarest muligt.

    SvarSlet

Jeg elsker alle jeres søde kommentarer, og forsøger så vidt muligt at svare på hver enkelt men det tager måske lidt tid. Om ikke andet, læser jeg dem alle og sætter virkelig pris på at I har lyst til at kommentere - TAK :D