tirsdag den 4. december 2012

Kreativ julekalender for børn # 4

4. December - Små magnet dyr

Du skal bruge:
Krympeplast, tusser, udstiksforme/skabeloner, saks, kuglepen og magneter (jeg har brugt magnettape fra Tiger, men små magneter er klart mere holdbare)  

Jeg har som 'den voksne' tegnet og klippet dyrene ud - egentlig nok mest fordi krympeplast er lidt pebret og mor her blev for nærrig til at lade Mynthe klippe i det selv..  

Mynthe tegner og dekorerer dyrerne som hun har lyst til
(vi har brugt helt alm vandbaserede tusher)  

En ræv, et egern, en bjørn og ikke mindst en elg
- klar til at komme i ovnen 

I ovnen kan det pludselig godt se lidt mærkeligt ud fordi tingene krøller sig sammen, men bare rolig - de retter sig ud igen! Når dyrene ligger helt fladt i ovnen og ikke længere skrumper, er de færdige.
De tages ud og lægges i spænd imens de køler af

Efter afkøling er dyrerne blevet fine små og er klar til at få monteret magneterne 

Udsigten på mit køleskab - små fine, måske knap så julede, magnet dyr
Måske en idé til en bedsteforældre julegave?

Image and video hosting by TinyPic

9 kommentarer:

  1. Hvor er de fine :-) Og ja, krympeplast er mega dyrt! Jeg har altid brugt farveblyanter på krympeplast, det giver også et flot resultat :-)

    SvarSlet
  2. Børnekunst er nu fantastisk. God idé igen :-)

    SvarSlet
  3. Forskellen som er, ved om det er vandbaserede tuscher, permanente eller farveblyanter er om de ting man laver skal kunne tåle vand bagefter...
    Hvis tuscherne er vandbaserede kan de ikke tåle vand, for så vil farven tvære helt ud. Når det er magneter, kan man jo nok regne med de ikke skal have vand, men altså selv våde fingre kan gøre at farven tværer ud.. og de "fedt"'fingre man kan se på en af figurerne er helt sikkert på kommet på baggrund af at det er vandbaserede tuscher...

    Hvis man bruger permanente tuscher, er udvalget desværre ikke så stort, men det kan holde til vand. Med farveblyanter kan det også tåle vand, men man skal være opmærksom på at puste "støvet" af krympeplasten inden man varmer dem, for ellers kan man få tværet det ud når man rører ved dem efter de er skrumpet.

    Bare lige lidt ekstra info, som er lært på den hårde måde :-)

    Kh

    SvarSlet
  4. Det skal vi helt klart prøve! Tak for tippet :-)

    SvarSlet
  5. Fed ide! Ville ønske jeg lige kunne fiske overskud op til sådan er kreativ kalender :)

    SvarSlet
  6. Første gang jeg prøvede krympeplast gik jeg helt i panik da det krøllede sammen i ovnen, men åndede hurtigt letter ip da det rettede sig ud igen ;)

    SvarSlet
  7. Sikke dog en fantastisk idé. Er allerede på jagt efter krympeplast. :) Nupper din gode idé og laver magneter til bedsteforældrene - de vil elske det! :) Tak!

    SvarSlet
  8. Det er virkelig en god ide du er kommet på der. Jeg må efterabe dig til næste år!!

    SvarSlet

Jeg elsker alle jeres søde kommentarer, og forsøger så vidt muligt at svare på hver enkelt men det tager måske lidt tid. Om ikke andet, læser jeg dem alle og sætter virkelig pris på at I har lyst til at kommentere - TAK :D